Dance

  • Date: 7 November, 8 p.m.
  • Hall: Main Auditorium

Women, dances and bailes in the times of Federico García Lorca

A straightforward proposal. But nonetheless, not at all common. Nothing is invented. No inappropriate movements or zapateados (flamenco stamping) out of synch. We go back a century but with the sound, setting and costumes of today, so as to return to the bailes that Federico García Lorca may have seen. Or had a glimpse of.

We know about the dances of Lorca and Antonia Mercé, “La Argentina” or with Encarnación López, “La Argentinita”. But then there were others around him which he did not see. The Ballet Flamenco de Andalucía, under the artistic direction of Úrsula López, recuperates this patrimony with the idea that from the perspective of the past we move forward. Women and dance in Lorca’s time. Historic pieces of women such as Antonia Mercé, Palucca or Martha Graham are strung together in the most faithful way possible to the original in El maleficio de la mariposa, (The Butterfly’s Evil Spell) the title of the first theatre work which Lorca presented at the Teatro Eslava de Madrid in 1920. A century later, women and dance come together around the figure of Federico.

  • Artistic direction: Úrsula López
  • Collaborator: Pedro G. Romero
  • Repeater: Alejandro Molinero
  • Soloist: Isaac Tovar
  • Musical director: Alfredo Lagos
  • Musical coordination: Juan Jiménez, Alfredo Lagos
  • Corps de ballet: Julia Acosta, Ana Almagro, Gloria del Rosario, Andrea Antó, Águeda Saavedra, Manuel Jiménez, Federico Núñez e Iván Orellana
  • Singers: Sebastián Cruz, Vicente Gelo
  • Guitars: Pau Vallet, Juanma Torres, Alfredo Lagos
  • Percussion: Raúl Domínguez “Botella”, Antonio Moreno
  • Piano: Pepe Fernández Rodríguez
  • Sax: Juan Jiménez
  • Artista invitado: Manuel Lombo

Acerca de la compañia

Compañía institucional de danza de la Junta de Andalucía, representa a esta comunidad y le pone cara a su arte más singular en escenarios de todo el mundo, cosechando importantes logros como compañía artística. Surgido en 1994 con el nombre de Compañía Andaluza de Danza, ha contado con la dirección de los más grandes coreógrafos. En 2004 pasa a denominarse Ballet Flamenco de Andalucía.

Acerca de Úrsula López

Nacida en Montilla (Córdoba), es licenciada en las disciplinas de Ballet Clásico, Danza Española y Flamenco.  En 1996 ingresa en la Compañía Andaluza de Danza, en 2004 se une al Ballet Nacional de España, en 2013 funda su propia escuela, Flamencodanza estudio, en Sevilla; en 2019 regresa al Ballet Flamenco de Andalucía como repetidora y responsable artística.