Lírica

  • Date: 10 and 12 March, 8 p.m.
  • Hall: Sala Principal

Imbroglios in traditional Madrid

The authentic Madrid of times gone past vibrates delightfully in El barberillo de Lavapiés (The little barber of Lavapiés). The zarzuela narrates the lively experiences of the adventurous rogue Lamparilla, the “little barber”of the neighbourhood of Lavapiés and his seamstress sweetheart Paloma. During their romance, they become involved in a series of intrigues that combine their courtship with politics and the nature of a working class couple clashing with a noble aristocracy.

Imbued with a definitely urban feeling, El barberillo de Lavapiés, with music by Barbieri and libretto –in verse- of Luis Mariano de Larra is not The barber of Seville of Rossini, but it does make a parody of the Italian masterpiece. And this is done with such intelligence: the Madrid of King Charles III becomes a comedy of manners canvas that narrates an amusing tangle of events with colourful scenes all encased in a musical score of wonderful seguidillas or the Canción de la Paloma.

With the Real Orquesta Sinfónica de Sevilla in the pit, one of the most entertaining zarzuelas in the repertory comes to the Maestranza.

Zarzuela. Libretto, Luis Mariano de Larra. Premiere, Teatro de la Zarzuela (Madrid), 19 December 1874.

  • Musical director: José Miguel Pérez-Sierra
  • Stage producer: Alfredo Sanzol
  • Set and costume designer: Alejandro Andújar
  • Lighting design: Pedro Yagüe
  • Choreography: Antonio Ruz
  • Production: Teatro de la Zarzuela

 

Real Orquesta Sinfónica de Sevilla 

Coro de A.A. del Teatro de la Maestranza
Director, Íñigo Sampil

 

 

Fotografías: Javier del Real

  • Lamparilla: Borja Quiza
  • Paloma: Paloma
  • Marquesita del Bierzo: María Miró
  • Don Luis de Haro: Javier Tomé
  • Don Juan de Peralta: David Sánchez
  • Don Pedro de Monforte: Abel García

The press says

Crítica - ¡Ay, señores, qué ilusión!

El barberillo de Lavapiés / Teatro de la Zarzuela

Un "Barberillo de Lavapiés" para ver en bucle

Una función para ver, como hemos dicho, en bucle, sin parar. Y también para irse a la cama feliz, de buen rollo.

Crítica: Un Barberillo estilizado y colorista

La visión de conjunto resulta muy grata e históricamente verosímil gracias a unos muy bellos, cromáticos, fidedignos y, sin embargo, fantasiosos figurines de Andújar.